אחריות תעבורתית של תאגידים

 

המכון לאחריות תאגידית בפנייה למנכ"לית החדשה לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים: 

עת לבחון יוזמת דיווח תאגידית בנושא מאבק בתאונות הדרכים וניהול ציי רכב תאגידיים

 

היום, שלישי 18 אפריל 2017, פנה ראש המכון לאחריות תאגידית, מר ליעד אורתר אל המנכ"לית הנכנסת של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הגב' טבת ויזל בהצעה לבחון יוזמת דיווח ממוקדת בנוגע לאחריות תאגידים למאבק בתאונות הדרכים וניהול ציי רכב. במסגרת מכתבו אומר אורתר כי: "דיווח לא פיננסי מהווה חלק מהותי ובלתי נפרד מגישה זו ואם תכניתכם "נוהגים אחרת בעסקים" מבקשת לעזור ולייעץ לתאגידים כיצד להתמודד נכונה עם נהגיהם ורכביהם כך שלא יסתכנו ויסכנו אחרים בכבישים, חובת דיווח, כפי שהמכון מבקש לקדם, הינה גורם הלחץ על תאגידים שיצטרפו לתכנית החדשה או שינחילו תכנית דומה בארגונם."

 

להורדת המכתב המלא

 

להלן רקע קצר על הנושא

ב2011 התכנסה מועצת האו"ם וקבלה את החלטת 64/255 שבטבורה סוכם על עשור של פעילות גלובלית לצמצום תאונות הדרכים בעולם. החלטה זו התקבלה בצל מותם של 1.2 מיליון איש בשנה ופציעותם של מעל 50 מיליון, מתאונות דרכים בלבד. יתרה מזאת, הנטל על הכלכלה, במיוחד כלכלות מתפתחות שלאור הגלובליציה של שני העשורים האחרונים מספר הרכבים בשטחן עלה, הפך כבד מאוד. ישנן השערות כי 3% מהתל"ג הגולבלי בכלל ו5% מהתל"ג במדינות מתפתחות מוקצה למיתות ופגיעות בתאונות דרכים.[1]

 

על מנת שמאבק בתאונות הדרכים יצליח, לא ניתן להסתמך רק על מדינות והרגולציה שהן יוצרות, אלא יש להיעזר בתאגידים השולטים על צי רחב של רכבים והינם בעלי השפעה ישירה על התופעה. כך כתוב בהחלטה:

 

"The private sector has a vital role to play in improving road safety and reducing deaths and injuries caused by road traffic collisions. Much research concludes that fleet or company driver have an increased crash risk relative to that of privately registered vehicle drivers. A company’s responsibility must consider the welfare of its employees, as well as the dangers business fleets pose to other road users".[2]

 

הדרישה לאחריות תאגידית בתאונות דרכים הינה נדבך נוסף בתוך השמירה על ביטחונם וביראותם של עובדים במקום עבודתם. יתרה מזאת, זו חלק מהדרישה לשמירה על הסביבה ועל בריאותם של אוכלוסיות שונות הנמצאות במגע עם פעולות התאגיד.[3]

 

 

הבעיה בישראל

 

כמות כלי הרכב בישראל

נכון לנתונים של הלמ"ס על שנת 2016[4] בישראל היו 3,239,589 רכבים ממונעים. מעבר לכך, באותה שנה התווספו 350,000 מכוניות חדשות, עלייה של 120,000 משנת 2015. נכון ל2015. על כל 1,000 תושבים יש 365 רכבים. מנתונים אלה ניתן לראות שבהתאם למדינות מתפתחות אחרות, גם בישראל ישנה צמיחה מתמדת בשיעור העלייה ברכבים, שלרוב עוברת את קצב הצמיחה הכלכלית. כך ב2015[5] מספר הרכבים בישראל צמח ב4% בזמן שהתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) עלה ב 2.5% בלבד.

 

הנתונים של הלמ"ס אינם מבדילים בין מכוניות בשימוש מטעם העבודה לבין שימוש פרטי. תמונה חלקית ביותר ניתן לראות בנתונים על רכבים שבמהותם משמשים ככלי עבודה. נכון לנתונים מ[6]2016 מספר המשאיות על הכביש היה 321,114, מספר האוטובוסים היה 34,680, מספר המוניות 21,193 ולבסוף מספר רכבים מיוחדים.[7] חשוב לציין שנית, שאלו הם מכוניות שבמהותם מהווים כלי עבודה, אך מיליוני המכוניות הפרטיות בישראל משמשות בחלקן הגדול ככלי עבודה גם כן, אם רק על מנת להגיע ולחזור מעבודה, או לשם נסיעות מטעם העבודה.

 

מספר תאונות הדרכים בעבודה עם נפגעים בישראל

 

הצמיחה בכמות כלי הרכב בישראל יוצרת עומסים בכבישים וכך תאונות דרכים רבות, שחלק גדול מהן מתרחש במהלך יום העבודה, אם בהגעה ויציאה ממנו או במהלכו ממש. ב2016[8] היו 12,019 תאונות דרכים עם נפגעים שכללו 21,801 מכוניות, 15,133 רכבים פרטיים, 1,944 משאיות ו539 אוטובוסים.

 

ב[9]2014 הלמ"ס בקש לבחון את מספר התאונות הקורות כחלק מיום עבודה, לרבות הגעה ויצאה אליו. הלמ"ס במחקר זה ביקש להרחיב את מאגר הנתונים ולהכניס רובד נוסף לבעיית תאונות הדרכים בישראל. על כן, ב2014 החליט הלמ"ס להתעמק בתופעה ולבחון אותה לאורך השנים מ2006 ועד 2014. את הנתונים אסף הלמ"ס מנפגעים שהוכרו כנפגעי תאונות דרכים בעבודה בביטוח לאומי ודיווחים של המשטרה.

 

על פי המחקר כ13% מתאונות הדרכים עם נפגעים היו מקרים של תאונות דרכים בעבודה, וכ82% מהסכום ששולם לנפגעים בתאונות אלו קיבלו את כספם מביטוח לאומי. לשם השוואה, בשנת 2014[10] היו 21,910 נפגעים מתאונות דרכים, כאשר מתוכם 12%[11], או 2629.2, היו נפגעים בעבודה. הסכום ששולם באותה שנה לנפגעים על יד הביטוח הלאומי היה 89,894 (סכום שאינו סופי), והסכום המצטבר מ2006 ועד 2014 ששולם על ידי ביטוח לאומי מגיע ל2.5 מיליארד שקלים[12]. יש לציין שב2013, למשל, מתוך 71,391 נפגעי תאונות עבודה שהוכרו על ידי ביטוח לאומי, 16,055 היו תאונות דרכים בעבודה, כולל בדרך וממנה. [13]

 

הנתונים לעיל מצביעים על תופעה רחבה שרק בשנים האחרונות המוסדות הרלוונטים החלו לאגור מידע לגביו. תאונות דרכים בעבודה אחראיות על אחוז לא מבוטל מנפגעי תאונות הדרכים ועולות כסף רב למשלמיי המיסים. העלות הרבה על החברה שתאונות אלה יוצרות דורשות מענה מידי ומאלה השולחים את המכוניות אל הכביש. אולי היתרון בתאונות בעבודה הינו המסגרת המפקחת שניתן לייצר על ידי לקיחת אחריות מטעם החברות.

 

 

שיתופי פעולה

 

תאונות דרכים אינו נושא חדש ובדומה להחלטת האו"ם על יעדים לצמצומן, ניתן לראות יוזמות של תאגידים ושיתופי פעולה למען מטרה זו. נציג שיתוף פעולה בינלאומי אחד ועוד אחד המתקיים בישראל.

 

Together For Road safety (TSR)

קואליציה  של תאגידים בינלאומיים שמטרתם הינה להילחם בתאונות הדרכים, אם דרך אמצעים טכנולוגים, חינוך, שיתוף מידע וכו' שאמורים להשפיע על חמשה נושאים עיקרים: ניהול זהירות בדרכים, כבישים ותנועה בטוחה, רכבים בטיחותיים, משתמשים זהירים ותגובה לתאונות. הקואליציה מונה את התאגידים הגדולים ביותר  כמו פייסבוק, וולמרט, AIG ועוד. התאחדותם של התאגידים נבע מהחלטת האו"ם לעשור של פעילות גלובלית לצמצום תאונות הדרכים בעולם, והבנה שללא שיתוף פעולה של המגזר הפרטי,  לא יהיה שינוי מהותי בתחום.

 

נוהגים אחרת בעסקים

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פתחה בתכנית לשיתוף פעולה עם עסקים. לאור העלויות הגבוהות, גופני וקנייני, מתאונות דרכים במדינת ישראל פנתה הרשות לגופים מהמגזר הפרטי לשיתוף פעולה. התכנית בעיקרה היא מתן לווי וייעוץ על ידי הרשות לארגונים במגזר הפרטי, שהם בתורתם משקיעים בבטיחות בתוך הארגון ומחוצה לו, כלומר גם לקהל לקחותיהם. 32 מנכ"לים מהחברות הגדולות במשק כמו בזק, אלביט מערכות ועוד כבר התחייבו להשתתף בתכנית.

 

ברצננו להודות למתמחה המכון מטעם תכנית 'שגרירי רוטשילד', עומרי פז על עזרתו בהכנת חומרי הרקע.


[1] WHO

[2]  Tsr הינה קואליציה של תאגידים, שAIG וWALMART הינם רק חלק מרשימה, המכירים באחריותם על הכבישים והוהתחברו למען צמצום תאונות הדרכים.

[3]Europen safety charter

 

[4] כלי רכב מנועים 2015

[5] כלי רכב מנועיים 2015

 

[6]  שם

 

[7]  כלי רכב מנועיים 2015: כלי רכב מנועי שמיועד לשירותים מיוחדים.

 

[8] תאונות דרכים עם נפגעים 2013 – 2016.

 

9] סיכום נפגעי תאונות דרכים בעבודה – 2006-2014

 

[10] תאונות דרכים עם נפגעים סיכום 2014, עמ' 2

 

[11]  סיכום נפגעי תאונות דרכים בעבודה – 2006-2014 , 278, המספרים ל2014 לא היו סופיים במחקר שמובא כאן.

 

[12] תאונות דרכים עם נפגעים סיכום 2014, עמ' 5

 

13] ביטוח לאומי