האם תאגידים צריכים להיות אחראים לאושר של העובדים שלהם?פרויקט מחקרי יישומי זה בא לבחון את השאלה האם תאגידים צריכים לפעול לקידום אושר של עובדים שלהם כחלק מגישת האחריות התאגידית הפנימית, ומהן ההמלצות לעשות זאת נכון כדי להפיק את המרב מכך.
העובדים של התאגיד מהווים מחזיקי עניין חשובים ביותר מאחר והם תורמים ישירות לביצועי החברה, יעילותה והישרדותה. אנו יודעים כי עובדים בימינו (ביחוד דור ה Y) לא רק מצפים מהתאגידים לספק שלהם תגמול הולם על עבודתם, אלא גם להתנהג באחריות חברתית וסביבתית. העובדים הינם גם סוכנים ישירים של האחריות החברתית של התאגיד ומשדרים מסרים אלו הן כלפי פנים והן כלפי חוץ. האדם העובד בתאגיד הוא חלק מהסביבה עליה משפיע הארגון בייחוד כאשר רבות משעותיו של העובד מושקעות במקום העבודה וזה מעצב ואחראי הן על אושרם והן על סבלם. היערכות ארגונית זו כוללת גם את עלייתו של תפקיד חדש פנימי לקידום של סביבות עבודה שמחות הנקרא CHO - Chief Happiness Officer
התמקדות המחקר תהיה על התועלות לתאגיד הקשורות מקידום אושר של העובדים שלהם ויצירת שמחה במקומות עבודה, זאת מתוך הסתמכות על תזת העובד השמח/היעיל, The happy/productive worker thesis, המצביעה על קשר בין שביעות רצון של עובד מעבודתו לבין ביצועים של עובד הנמצאות בקשר חיובי.
בשביל להבין את התועלות לתאגיד וליישום תהליכים מוצלחים ב CSR לקידום שמחה במקום העבודה, יש להתייחס למשתנה נוסף שהנו מעורבות של עובדים, workplace engagement, שנמצא קריטי גם בהקשר של אושר של עובדים וגם בהקשר לסביבות עבודה שמחות (fun), ובסופו של יום לביצועים טובים פחות היעדרויות ותפוקה גדולה יותר בכללי. מרכיב זה נמצא כמגביר יצירת אושר אצל עובדים, ביצועים טובים יותר ומעורבות גבוהה יותר כאשר הוא מוטמע בתרבות הארגונית בצורה נכונה. הבנת הקשר הזה תיתן כלים לתאגידים שיחליטו להשקיע באחריות הפנימית כלפי העובדים כדי ליצור אושר ארגוני אצלם, ולהפיק את המקסימום מבעלי העניין הפנימיים, העובדים שלהם.
השאיפה שמחקר זה ידגיש ויבליט למנהלי משאבי אנוש ומנהלים את התועלת המדידה מתוך קידום התנאים והפניית משאבים ליצירת שמחה במקומות עבודה, שזה קבלת יותר מעורבות עובדים וביצועים טובים יותר, אך גם לעורר את האחריות והמודעות של התאגיד בכך שהנו מקדם ערך בעל חשיבות רבה אף אם אינו מדיד ישירות והוא אנשים שמחים יותר ומאושרים יותר ותורם ליצירת חברה עם מדד אושר גבוה יותר וזאת על ידי לקיחת אחריות המתחילה בסביבה הפנימית באושר הארגוני שלו עצמו. עסקה בה כולם זוכים.
רכז הפרויקט: עמית לביא - amit@happylifenlp.com
עמית לביא הנו בוגר תואר שני בניהול תעשייתי מבר אילן, ותואר ראשון בפיסכולוגיה, הנחה קבוצות בלשכות תעסוקה וחוקר את תחום העבודה כולל מגמותיו הקשורות באחריות תאגידית . בעבודתו המחקרית התמקד בסוגיות במשאבי אנוש וניהול עובדים, ובחן את סוג מוטיבציה של עובדים בעסקים חברתיים מול ציבוריים וסטנדרטים. במחקר השתתפו מקאן אריקסון במצפה רמון, ועמותת שכולו טוב מול עסקים רגילים ומשרד הביטחון.
המחקר חיזק ממצאים שמוטיבציה של עובדים הנה יותר אינטרינסית(פנימית ויותר אוטונומית) בעסקים חברתיים מאשר בסטנדרטים וציבורים. קשר זה נמצא מובהק, וחיזק את התובנה שעסקים שפועלים מערכים פרו חברתיים/סביבתיים מושכים עובדים מוערכים בשוק שהנם בעלי מוטיבציות אינטרינסיות יותר מעורבים יותר ומראים ביצועים טובים יותר.
במקצועו עוסק עמית בתחום האושר והפסיכולוגיה החיובית מזה כ- 11 שנים, אף למד את תחום ה NLP כולל קורס המאסטר, ומנחה תהליכים להתפתחות וצמיחה אישית ועסקית. עמית מעביר הרצאות, סדנאות מדיטציות דמיון מודרך ותהליכים אישיים. בשנה האחרונה אחת ההתמקדויות הפיי לייף הוא, להוביל תהליכים פנים ארגוניים לשמחה במקומות עבודה, תוך התבססות מדעית, המוכיחה שהפוריות עולה במקומות עבודה שמחים יותר. כולל סדנאות והנחייה בתחומי פסיכולוגיה החיובית בניהול.
מחקר זה מגיע ממקום של התמודדות אישית ואתגר במציאת עבודה בעצמי ומתוך רצון לקדם את מרכיב האושר בחברה בין היתר דרך הבנת האחריות והיחס של תאגידים לעובדים שלהם בימינו עם כול המגמות של קידום נושאים חברתיים וסביבתיים. |