תאגידים כמרחבי לימוד רב גילאים

במסגרת אחריותם החברתית, לתאגידים יש חובה להעניק כלים והכשרה מקצועית לכל עובדיהם ללא אפליה גילנית. עליהם לראות את מרחב העבודה כמקום אשר צריך להעניק כלים מקצועיים ואישיים לכל אורך החיים ולא רק לתקופת העבודה 

עיקרי דבריו של ליעד אורתר, ראש המכון לאחריות תאגידית ודוקטורנט בחוג לגרונטולוגיה באוני' חיפה, בכנס 'למידה לאורך החיים לכל' אשר יתקיים ביום רביעי ה 27.3.2019 בעפולה ביוזמת ההתאגדות לחינוך מבוגרים בישראל

עם התארכות תוחלת החיים, עולה כי אחד האתגרים החברתיים המשמעותיים ביותר הוא האופן בו יש לשמר, להתאים ולהרחיב את מנגנוני הלימוד האישיים והארגוניים כדי שאלו יעניקו לאנשים את הרקע המקצועי, המועיל והמותאם לאתגרים המשתנים לאורך חייהם. בעבר היה נהוג לזהות באופן ברור את מסגרת הזמן המוקדשת ללימוד ככזו המצויה לפני הכניסה לעולם העבודה והיא משתרעת (בישראל) בין גילאי 20-21 עם השחרור מהצבא, ועד גלאי 25 לערך עם סיום התואר הראשון ואולי השני והכניסה לעולם העבודה.

השינויים החברתיים אותם אנו חוזים היום, הן בדפוסי העבודה והמקצועות הנדרשים במאה ה-21, הן בהעדפות התעסוקתיות של בני דור ה Y והן, כאמור, בהתארכות תוחלת החיים והרצון והצורך של מבוגרים רבים להמשיך ולהתפרנס, מובילים לכך שיש הכרח אמיתי לבחון מחדש את אתגרי ההשכלה הגבוהה ולפרוץ את מגבלות החינוך האוניברסיטאי של התארים המוגדרים הן בתוכן והן בחלון זמן ייעודי באורך החיים. כבר היום אנו רואים כיצד עולם התארים (Academic degrees) הולך ומוחלף בעולם של תעודות הסמכה מקצועיות (Certifications) המציידים את הלומדים בהכשרה ממוקדת העונה לצרכי המעסיק הספציפי.

אחד ממרחבי הלימוד החשובים, בעלי פוטנציאל ההשפעה החברתיים הרחבים ביותר, הוא המרחב התעסוקתי. מקומות עבודה רבים רואים בהענקת השכלה מקצועית, מתמשכת ואישית לעובדים, חלק בלתי נפרד מתהליך ההתפתחות המקצועי, שימור כוח האדם והכנתו לתפקידי ניהול. כבר היום מחקרים מראים שניהול לא רגיש-גיוונית (Diverse sensitive) של מערך ההכשרה יכול לגרום להדרת העובדים המבוגרים מתהליכי ההכשרה דבר אשר יגרום לכך כי, בסופו של דבר, יפלטו אלו מכוח העבודה. מכיוון שכך, על הארגונים המעסיקים מוטלת אחריות חברתית להמשיך את רצף הלימוד גם עבור העובדים המבוגרים ואף להרחיבו (בתוכן) מעבר לעולמות התוכן המקצועיים לאלו אשר יכולים לסייע ולתמוך בעובדים המבוגרים עם יציאתם לגמלאות ולמעגלי תעסוקה של הגיל השלישי והרביעי.

במקומות עבודה רבים נהוג לקיים סדנאות הכנה לפרישה. על פי רוב יהיו אלו סנדאות מוכנות מראש של מספר ימים עם תכנים מובנים החוזרים על עצמם. ייתכן כי תכנים אלו חשובים ביותר אך ללא ספק אין הם מותאמים באופן אישי ולכן יכולים לעיתים להזיק יותר מאשר להועיל מכיוון שגם ככה פרישה היא אירוע תראומטי עבור רבים. האחריות החברתית של תאגידים קוראת להם להתנהג ברגישות ובהכרת תודה לעובדים שהקדישו את מיטב שנותיהם, מרצם ויצירתיותם ולבחון מהם הצרכים המותאמים אישית של כל עובד ועובד ולהעניק להם את מסגרת ההכשרה המותאמת. ייתכן שעבור חלק יהיה זה קוס באוריינות דיגיטלית וסחר מקוון ועבור אחרים יהיה זה קורס בישול ותזונה נכונה.

האחריות התאגידית של עסקים לעובדיהם אינה חייבת להסתיים ביום בו העובד פורש ממקום עבודתו, היא יכולה להימשך שנים קדימה וזאת בתנאי שאכן מקום העבודה יהיה קשוב לצרכי עובדיו ויתאים את מסגרות ההכשרה אליהם. 

liad.ortar@gmail.com