אם הלוטוגוצים הם הפרזנטורים של החברה הישראלית, מה זה אומר עלינו?
אפתח בהתוודות אישית, אני לא יכול לסבול את היצורים הקטנים, המכוערים, הוולוגאריים והצעקניים המכונים בשם לוטוגוצים. מדובר על סדרה של שבע דמויות מאוירות אשר מציגות כל אחת מהם מספר זוכה בלוטו. הם יצורים קטנים, אלימים המציגים בכאילו… אבל רק בכאילו את פעילותם ככזו הבאה לסייע לאנשים המצויים במצוקה. יכולה להיות זאת בחורה צעירה אשר המוסכניק רוצה לעבוד עליה בתהליך הגבייה ומסביר זאת במשפט המורכב What was was was was כפי שהדבר מופיע באחת מתשדירי הפרסומת (קישור). או אז מחליטים הלוטוגוצים שיש כאן עלמה במצוקה ומה יותר מתאים מאשר פשוט להתנפל פיזית במכות על המוסכניק וצוות עובדיו אשר חיככו ידיהם בהנאה על הפלתה בשולל של עוד לקוחה (לא) מרוצה.
והנה הם הלוטוגוצים רגע לפני ההסתערות:
מקרה נוסף בו הלוטוגוצים נחלצים לעזרת נזקקי הארץ הוא בהחלצותם לנקום את נקמת זוג צעיר אשר זה עתה רכש דירה מהאחים פולנטה (אולי מזכיר לנו אחים אחרים בשוק הנדל"ן הישראלי… ?) והקבלן מוכר להם קיר "חכם" המרכז במקום אחד את כל תקעי החשמל שבדר"כ פזורים ברחבי הבית, ערמת חול במטבח שהיא האי המטבחי המובטח והשכנים מלמטה מעלים עשן וסרחון ולכן אל להם לזוג הצעיר לפתוח כלל חלון. או אז… מגיעים החבורה העליזה של הלוטוגוצים וביחד… זורקים את הקבלן מהחלון… הגיוני לא ?! ( באמת מעניין מאיפה לדאע"ש גם עולים רעיונות שכאלו..). אחרי שזה שורד את הנפילה החופשית לתוך ערמה של שקי בטון הוא חוטף שליכות רטובות של טיח ישר לפרצוץ… והכל כשברקע מוזיקת חתונה צוענית רועשת ושמחה.
פניו המבוהלות של הקבלן רגע לפני השלכתו מהחלון.
הגדילו לעשות הפרסומאים של הלוטו (אדלר חומסקי& ורשבסקי) בקמפיין הנוכחי שלהם שרץ בימים אלו (ינואר 2016) ברדיו, בטלוויזיה ובשלטי החוצות אבל אולי לפני שאדבר על קמפיין האחרון.. נעצור רגע בפירמת הפרסום… אדלר חומסקי & ורשבסקי שהם גם הנציגים בישראלים של פירמת הפרסום העולמית Grey . זוהי אחת מהפירמות הגדולות בעולם וככזו היא פועלת בצורה מסודרת ומפרסמת גם קוד אתי לפעילותה… (קישור לקוד האתי). קוד זה מצוי ונגיש באתר של נציגות הקבוצה בישראל ולשמחתי כי רבה אפילו כולל נושא של מנית התייחסות פוגענית בפרסומיה… וכך כתוב:
:Grey employees should not knowingly create advertising or other marketing communications that contain
Statements, suggestions, or pictures that are offensive to the general public or minority segments of the population
אז הנה אני… פלח קטן ואולי לא מייצג באוכלוסיה מצהיר בזאת שאני מוצא את הפרסומים שלכם פוגעניים. ובייחוד כוונתי לקמפיין שרץ בימים אלו בתקשורת הישראלית. המודעות בקמפיין זה פותחות בהצגת עוולה סביבתית עולמית משמעותית. יכולה להיות להיות זנים נכחדים, לוויתנים שניצודים (ע"י מלוכסני עיניים תאבי בצע) או לכלוך בחופים. ככל הנראה, עבור אנשי הלוטו ומפרסמיהם אילו הן לא יותר מאשר אנקודות פרסומיות מעוררות הזדהות רגשית מוגבלת. מוגבלת למה? מוגבלת לתאוות הבצע הפרטית, להעדפה הצרכנית המיידית והאגוצנטרית וליכולת למלא סיפוק אישי מאשר לשרת תועלת כללית. על פניו נראה שהזוכה המאושר אכן בחלומו מקדיש את כספי הזכייה לטובת הסביבה.. אבל גם כאן כל רק בכאילו… כי האמת העצובה (שהאנושות יצרה במו ידיה את עידן ההכחדה השישי בתולדות כדור הארץ) לא בעצם מוכרת. בטח לא כרטיסי גירוד. והנה התמונה מתוך התסריט הדמיוני בו הלוויתן מוצל מלהבי החץ שהיו מכוונים כנגדו מספינת ההרג של מלוכסני העיניים.
הלוטוגוצים הם יצורים מצוירים מעשה ידי אדם הבאים לשרת גוף ציבורי השולט ומנהל את תעשיית המזל בישראל, הלוא זהו מפעל הפיס. מפעל הפיס מחויב לאסטרטגיה רחבה הנקראת "משחקים באחריות" ואפילו מציג מדיניות סביבתית ראויה. אבל כל המחויבויות האלו והעשייה החיובית של מפעל הפיס לקידום התרבות, הספורט והחינוך בישראל מתגמדים לנוכח העיגון המוסרי הקלוקל אליו הוא מטיף בוקר וערב תוך שימוש בשטיפת מוח של ממש הנוצרת עקב היקפי פרסום אדירים. פרסומות אלו משדרות מסר אחד ויחיד… תועלתנות יחידנית ותו לא. מדאיגה במיוחד העובדה שלהערכתי דווקא הצופים והשומעים הצעירים הם אלו הסופגים את המסרים השיווקיים בעת שזהותם המוסרית רק הולכת ומתגבשת.
אני קורא בזאת ליו"ר מפעל הפיס להוריד את הקמפיין הזה מאמצעי התקשורת בישראל באופן מיידי. רוצים להצטרף לקריאה?
- שלחו הודעה במערכת ההודעות באתר מפעל הפיס – קישור – ובחרו את השורה: "תגובה לפרסומים"
- חתמו על העצומה להורדת הקמפיין – קישור לעצומה.
תודה!
ליעד אורתר
מנהל
המכון לאחריות תאגידית
liad.ortar@gmail.com